Ayat yang pertama yang diturunkan Allah buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW ini menyuruh manusia melihat bertapa pentingnya membaca dan menuntut ilmu. Bagi membimbing manusia ke arah pecarian ilmu yang benar, al-Quran telah diturunkan dan ia merupakan wadah lautan ilmu yang tidak pernah kering untuk dikaji serta mengucapkan keagungan Ilahi.

Rasulullah SAW sendiri amat memandang tinggi budaya membaca dan menuntut ilmu itu sehinggakan Baginda menamakan majlis2 ilmu itu sebagai ‘taman-taman kemulian’ yang dirindui oleh setiap mukmin. Sabda Rasulullah yang bermaksud :

“Apabila kamu melalui taman2 syurga, minumlah sehingga puas. Para sahabat bertanya, ya Rasulullah, apakah yang dimaksudkan dengan taman-taman syurga itu? Nabi menjawab: “Majlis-majlis ilmu.”
(riwayat at-Tabrani)

Penekanan Islam kepada umatnya untuk mendalami ilmu telah menjadi dorongan kepada ahli2 akademik Muslim untuk sentiasa mendalami tahap intelektual mereka dan seterusnya berjaya melahirkan para ilmuan yang menjadi sanjungan dunia.


Penerapan budaya ini pada zaman kegemilangan dan ketamadunan islam telah melahirkan ilmuwan2 Islam terkenal seperti Al-Khawarizmi, Ibnu Sina, al-Farabi dan al-Razi yang menjadi penyambung kepada keunggulan dan keagungan tamadun Islam, sebelum ia dirampas oleh Barat. Namun kini, kegemilangan dan keunggulan Islam itu semakin jauh terkebelakang ditinggalkan oleh Barat. Bukan sahaja dalam bidang pendidikan juga mereka jauh meninggalkan negara-negara Islam.

Fenomena yang berlaku ini menyebabkan kita bukan sahaja ketinggalan malah memperlihatkan bahawa negara2 Islam ini seolah-olah mundur dalam bidang pendidikan ini. Lahirnya pelbagai universiti Islam di dunia masih lagi belum dapat menandingi keunggulan negara bukan Islam dalam melahirkan siswazah yang memiliki kepakaran seiring dengan kelulusan yang dimiliki.

Tiada gunanya jika membina berpuluh-puluh pusat pengajian tinggi namun ‘hasilnya’ masih belum dapat menyaingi Barat. Kualiti lebih penting daripada kuantiti. Dalam skop ini penerapan ilmu di kalangan pelajarnya amat penting bagi merealisasikan hasrat sebuah negara Islam yang dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi atau lebih dari negara bukan Islam.

Tidak dinafikan bahawa perlbagai usaha telah dilakukan bagi memperbaiki taraf pendidikan di dunia Islam supaya ia mencapai kedudukan lebih baik dari sekarang. Dalam senarai terkini Times World University Ranking, universiti di negara Islam menduduki tangga paling bawah berbanding negara2 bukan Islam.

Pendidikan serta keadaan sains dan teknologi dalam negara2 Islam juga digambarkan sebagai muram dan tidak seaktif atau maju seperti negara bukan Islam. Ini membuktikan bahawa pengajian tinggi di dunia Islam ini terganggu oleh pelbagai halangan.

Rata2 mengatakan, penyakit yang menjadi asas kepada kejatuhan pendidikan negara2 Islam ini berada dalam diri Muslim itu sendiri dan bukannya datang dari luar.

“Oleh itu, adalah penting untuk kita semua menyedari bahawa pendidikan merupakan ubat yang paling mujarab untuk menangani krisis yang boleh menjatuhkan ummah,” Tambahnya, satu usaha bersepadu mestilah diambil oleh kepimpinan negara-negara Islam untuk menggerakkan sumber2 dan tenaga manusia dalam menyokong satu pembaharuan pendidikan dan pembangunan tanaga manusia yang bermakna.

Seorang Perunding Program Sheikh Saqr Untuk Kecemerlangan Kerajaan dari Emiriah Arab Bersatu (UAE), Naceur Jabnoun berkata, sesebuah universiti Islam itu akan berjaya jika amalan seperti kebebasan bersuara, perbincangan, meritokrasi dan transparensi dijadikan asas untuk menzahirkan impian bagi mengatasi pendidikan negara2 bukan Islam. Baginya, matlamat jangka panjang adalah penting berbanding matlamat jangka pendek kerana untuk melahirkan ahli2 akademik yang cekap dan mahir dalam sesuatu bidang, ia memerlukan masa.

“Perkara-perkara seperti kebebasan bersuara, kualiti, penghasilan ciptaan baru yang tidak meniru serta menaruh lebih kepercayaan daripada syak wasangka merupakan prinsip-prinsip yang perlu ada bagi melahirkan universiti yang cemerlang dalam bidang pendidikan.”

“Apa yang lebih penting ialah sikap takutkan Allah lebih daripada takutkan manusia. Jika ini wujud, universiti2 dalam negara2 Islam akan mampu melatih dan melahirkan fakulti yang berkelayakan serta menghasilkan kajian yang berkualiti yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat. Dengan cara ini juga ia akan dapat melahirkan graduan yang berkualiti dan bukan hanya sekadar memiliki ijazah sahaja,” ujarnya.

Kesimpulannya, umat Islam yang diberi kelapangan oleh Allah, haruslah bersyukur dan sedar akan seruan bagi membantu agama Allah agar terus terbilang di mata dunia berteraskan panduan Al-Quran dan As sunnah selama-lamanya. Ingatlah bahawa kita sendiri yang akan menentukan arah tuju bangsa dan agama kita pada masa kana datang. Teringat aku dengan lagu bertajuk WARISAN yang selalu aku nyanyikan zaman persekolahan dulu. Terus terang bila aku dengar atau nyanyikan lagu ini sendiri, terasa sebak di dada pada diri aku. Harap lagu warisan ini dapat menjadi pembakar semangat korang agar terus maju kehadapan dan seterusnya menggenggam dunia. Insya-Allah.

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara


perkongsian ilmu dr akhi hairil


BERSAMA MENERJAH ANJAKAN PARADIGMA

IBN KHALID



One Response so far.

  1. Anonymous says:

    (saya merujuk gambar komik 'Muslim' tu) - adakah berpakaian ketat dan menampakkan aurat itu budaya Muslim? (biarpun hanya sekadar komik/lukisan).

    Saya suka semangat cintakan ilmu yg wujud di kalangan mahasiswa Muslim. All the best to you and to all new generation of Muslim's scientists.

    -'pak lawak' (lelucon2020.blogspot.com)

Leave a Reply

ADAKAH KAU LUPA?

ADAKAH KAU LUPA?
ditujukan khas untuk para pejuang dan pencinta agama ALLAH,