ASSALAMULAIKUM W.B.T DAN SALAM UKHWAH UNTUK SEMUA HAMBA ALLAH

alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi kerna saya dan semua insan bergelar hamba Allah masih lagi diberikan ruang, kesempatan , masa , kelapangan, nikmat iman , nikmat islam untuk merasai dunia  tempat tinggal sementara sebelum memasuki  alam akhirat yang semestinya menjanjikan ketenangan di syurga atau kesengsaraan di neraka yang kekal abadi.

seifiniti kemaafan kepada sahabat-sahabat, jika saya tidak sempat menjawab pertanyaan atau melaksanakan tugas sebaik yang mungkin kerna saya juga hamba yang sentiasa mempunyai kelemahan dan kekurangan dalam kehidupan ini . almaklum, memasuki tahun 4 year, suasana yang gembira namun di dalamnya kerisauan yang meruncing memikirkan persediaan menjadi ahli farmasi yang bole megalas tugas penting dalam membangun ummah dan menjalankan tanggungjawab secara profesional dan terbaik. Gerbang pekerjaan semakin hampir namun diri semakin gusar. Doa dan tawakal serta usaha berterusan perlu berjalan seiringan bagi menjadikan matlamat manifiestasi hamba Allah tercapai.


Maraton ilmu : ekplorasi hati mencari ketenangan hakiki. tajuk beserta visi diri untuk memotivasikan diri dalam menghadapi dunia yang penuh mencabar ini . semestinya sebagai hamba Allah banyak yang perlu dilakukan dalam pencarian ilmu yang beterusan. maraton ilmu bukan sekadar jika ada program atau bulan penghayatan islam itu kerna hakikatnya penghayatan islam itu berlakukan sepanjang zaman selagi mana kita hidup dimuka bumi Allah ini. sebenarnya lagu ekplorasi - far east memberikan inspirasi untuk diri dalam mencari ketenangan  hakiki itu.

lirik ekplorasi - far east


Telusuri maknawi menjejak hakiki
Amanah suci khalifah di bumi
Jelajahi duniawi menuju ukhrawi
Amalan murni mengadap Ilahi

Eksplorasi diri membaca zahiri
Menyingkap realiti yang tersembunyi
Eksplorasi hati mengungkai nubari
Cerminan peribadi bias tulus budi

bertemu berpadu dalam di dalam restu
Berkias bermadah dalam santun ilmu
Berpautkan iman tenteram aman
Bersandarkan rahmat sentosa selamat

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi
Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari
Yang mengiringi

Bukan mudah memiliki mutiara kasih
Tanpa diselami lubuk hati nurani
Ke dasar rasa yang paling dalam





alhamdulillah, maraton ilmu itu memberikan kesan kepada diri iaitu :
1- mejadi mu'min yang berkualti dalam kehidupan dari segi semua aspek kehidupan - menjadi hamba Allah yang bermanfaat untuk semua insan
2- keyakinan diperkuatkan dengan seminar pasak alquran. banyak ilmu yang belum diterokai. daripada ilmu sains, ilmu sosial, ilmu tentang negara. alquran adalah mukjizat yang agung ditinggalkan oleh kekasih Allah nabi muhammad s.a.w untuk kita terokai, baca, faham , amal dan kaji.
3- remaja hari ini adalah gambaran masa depan. mahasiswa rabbani asas masyarakat berkualiti. ayuh, sahabat2 ku, tingkatkan ilmu dalam diri, bersedia menjadi hamba Allah yang bersyukur. 4 pertnyaan dr rubiah : siapa saya? apa yang kita fikirkan? untuk apa kita dijadikan? apakah peranan kita? mengusik jiwa dan hati ini. yup, aku adalah hamba Allah yang diberikan pinjaman tubuh badan, akal dan masa bagi mecari butiran pahala untuk dijadikan bekalan untuk hari akhirat nanti. 

4- tazkirah magrib oleh ustaz emran ahmad bertajuk " janganlah kamu hampiri zina" - zina mata, tangan, kaki , hati serta kemaluan perlu aku jauhi. aku perlu berubah. ubah paradigma dalam menghadapi realiti masa kini. aku perlu jadi mu'min profesional sejati. tetapkan hati. nikah itu sunnah. insyaAllah, ada rezeki maka kita semua akan gapainya juga. syukran ustaz memberikan ilmu dan mengubah paradigmaku tentang cinta dan perkahwinan. yup, akhlak itu satu yang utama dalam memilih pasangan hidup ini. " bercinta sampai ke syurga " 


5- menunggu majlis penutupan BPI. tidak sabar mendengar ceramah dari ustaz asri berkenaan akidah islam. jom sahabat2, tambah ilmu kerna ilmu itu adalah taman2 syurga. 


EVOLUSI TRANSISI REFORMASI DIRI 

IBN KHAlID 

One Response so far.

  1. hohoho says:

    =)
    semoga selalu bahagia...

Leave a Reply

ADAKAH KAU LUPA?

ADAKAH KAU LUPA?
ditujukan khas untuk para pejuang dan pencinta agama ALLAH,