ASSALAMUALAIKUM W.B.T DAN SALAM SEJAHTERA 

PENGALAMAN ITU, 
INDAH SEMERBAK BAU KASTURI, 
PAHIT SEMANIS HEMPEDU, 
DUKA TATKALA HAMPA DENGAN DUNIA, 
BAHAGIA KETIKA PEROLEH SEGALA-GALANYA, 

NAMUN, 
PENGALAMAN ITU, 
SEBUAH CORETAN RAKAMAN DUNIA, 
TERHAMPAR SERIBU KENANGAN,
MENGGAMIT SEJUTA HARAPAN, 
MENERUSKAN PELAYARAN YANG MASIH TIDAK SAMPAI DESTINASINYA, 
DITUNGGU IA SEMAKIN LAMA, 
DIDEKATI SEMAKIN IA MENJAUHI,

PENGALAMAN ITU, 
PEGAJARAN DIRI YANG PALING BERMAKNA, 
EMOSI, KETABAHAN, MENTAL DAN JIWA
SERING KALI DIUJI,
BERBAHAGIALAH HAMBA YANG MENJADIKAN PENGALAMANNYA BERMAKNA,
SELAMAT MERENTASI MASA KEHIDUPAN 
CORETAN PENGALAMAN RAKAMAN DUNIA. 

IBN KHALID ALFATEH  
KL - 1305 


Syukur kepada Allah, pencipta alam semesta yang mengatur segenap penjuru masa dan tempat untuk hambanya beribadah kepadanya. syukur kerna kita masih lagi hidup di bumi yang terbentang luas rezeki, udara, tempt tinggal dan pelbagai nikmat yg tidak terhitung dengan jari jemari. syukur masih diberikan peluang untuk hidup dan bekerja serta mencari pengalaman berharga untuk mengutip butiran pahala yang masih ada walaupun terhidang selonggok dosa yang merisaukan jiwa dan akal. bagi nafsu, itulah nikmat yang paling dikehendaki agar syaitan sentiasa dihati. 


alhamdulillah, selepas 2 minggu yang lepas, mengutip pengalaman sebagai pharmacist di guardian, namun 10 hari mengutip ilmu dan pengalaman sebagai salesman di guardian  ampang park telah membuka paradigma perubahan diri agar terus istiqamah dalam membuka pintu kebaikan. 10 hari menghidangkan pelbagai reaksi, perangai, ragam, kerenah, hubungan sesama manusia, pengalaman yang berharga untuk seorang insan ini melayari bahtera kehidupan yang masih penuh ranjaunya. 


Dari muslim, non-muslim, berbangsa arab, berbangsa eropah, berbangsa bangladesh, berbangsa taiwan, berbangsa afrika, semua makhluk Allah yg telah dicipta oleh Allah untuk memakmurkan muka bumi ini. semua mereka mempunyai ceritaria tersendiri dan pengalaman yang bermakna untuk diri. menjadi salesman, golongan marhean yang diberi arahan oleh manager adalah sebuah coretan pengalaman berharga kepada kita kerna kita telah mengalami menjadi orang bawahan. insyaAllah, jika kita dinobatkan sebgai boss atau manager masa depan, maka perlu kita memahami hakikat sebenar insan yang diberi arahan. tahniah kepada mrs merry, store manager guardian ampang park, u are the best one manager. u are understanding, pro-active and caring. :).. 




pengalaman berurusan dengan pelbagai jenis manusia adalah pegajar yg terbaik untuk ku. dari segi tujuan asal, kerja tersebut adalah untuk memenuhi masa cuti ku, namun banyak perkara dan pengalaman lain yang aku peroleh. 


baruku tahu, 
ummat islam sudah semakin alpa, 
pakaian mereka sudah tidak dapat dibezakan dengan non-muslim, 
akhlak mereka sudah dicabut santunnya, 
solat mereka entah kemana, 
di surau, hanya segelintir melayu dan kebanyakkan adalah berbangsa bangladesh dan indonesia. 
mana pergi ummat islam melayu, 
jumlahnya ramai tetapi tanggungjawb sebagai muslim semakin dilupakan, 


baruku sedar, 
begitu keadaan bangsaku, 
kegusaran timbul dengan prasangka hiba menusuk kalbu, 
bila harta menjadi taruhan, 
bila kemewahan menjadi angan-angan, 
bila maksiat menjadi kebiasaan, 
wahai  anak muda, 
generasi masa depan, 
ayuh perteguhkan dirimu... 


pengalaman yang itu merupakan pengalaman berharga untuk diriku dan ummat islam yang lain, moga menjadi ikhtibar dan pedoman agar virus-virus kebejatan dapat ditapis dan disingkirkan. untuk generasi akan datang, generasi yang lebih mencabar. 


selain itu, terima kasih pada semua staff guardian yang sunggguh baik dan peramah, mrs merry, mrs ann, abg lutfi, hairi, kak azza, kak wana, kak mariam, kak wani, kak tamil dan ramai lagi yang telah menjadikan sumber pengalaman dan inspirasi untuk diri.. selepas ni, bukan mudah untuk bersama kerna kena kerja PRP di hospital kerajaan. 



insyaAllah, sedikit coretan dari hamba yang sedang belajar tentang kehidupan. moga-moga menjadi lembaran pengalaman ini dan sahabat2 menjadi pengajaran yang terbaik untukku dan generasi akan datang. 

" BERSIHKAN HATIMU, BERSIHKAN JIWAMU, BERSIHKAN SEGALA-GALANYA " 

IBN KHALID ALFATEH 

Leave a Reply

ADAKAH KAU LUPA?

ADAKAH KAU LUPA?
ditujukan khas untuk para pejuang dan pencinta agama ALLAH,